Furca bicicleta
Furca este o componenta importanta a oricarei biciclete, fara de care roata din fata nu ar putea fi integrata in sistemul bicicletei. Rolul principal al oricarei furci este de a fixa roata din fata si de a ajuta la rotirea ghidonului. In mod obisnuit, o furca este compusa din doua brate (tuburi) care sunt imbinate in partea de sus. Tubul stalpului furcii se conecteaza cu cadrul bicicletei prin intermediul cuvetei (headset).
Furcile sunt de doua feluri, in functie de dimensiuni si de tipul de bicicleta pe care sunt montate:
1. Furcile fixe se folosesc preponderent la bicicletele de oras, biciclete de tip cruiser, bmx sau cursiere. In competitiile de trial, furcile fixe sunt la mare cautare, deoarece sunt foarte rigide si ofera un control foarte bun. Furcile fixe pot fi usor curbate sau chiar drepte, in functie de probele carora le sunt destinate.
2. Furcile cu amortizor se folosesc cu precadere la bicicletele de munte, deoarece absorb bine socurile si ofera un confort sporit. Pentru competitii, furcile sunt create in functie de probele carora le sunt destinate : City, Cross Country, Dirt Jump, Downhill, All mountain sunt create pentru biciclete cu roti de 26 de inch sau de 29 de inch. Cursa unei furci cu amortizor, poate varia de la 50 de mm pina la 200 de mm. Furcile cu o cursa mica se folosesc doar in mediul urban iar cele cu o cursa mare pentru coborari extreme.
Frana bicicleta
O frana de biciclete este o componenta importanta a bicicletei care ajuta la reducerea vitezei sau impiedica bicicleta sa se miste. Cele trei tipuri principale de frane de bicicleta sunt: franele pe janta, franele pe disc si franele pe tambur.
Majoritatea sistemelor de franare pentru biciclete sunt compuse din trei componente principale: un mecanism pentru biciclist pentru a aplica frana, cum ar fi manerul de franare sau pedala bicicletei; un mecanism de transmitere a semnalului respectiv, cum ar fi cablul, furtunul hidraulic, tija sau lantul de biciclete, si mecanismul de franare, un cleste sau un tambur, pentru a presa doua sau mai multe suprafete, pentru a opri bicicleta.
Frana pe janta
Pentru multa vreme franele pe janta au fost cea mai populara alegere pentru toate tipurile de biciclete. La rim brakes, franarea se face pe marginea jantei rotii, pe o suprafata speciala metalica sau din carbon, cu ajutorul unor saboti din cauciuc sau a altor materiale speciale. Franele pe janta sunt de multe feluri si au diverse utilizari. Ele s-ar putea imparti in doua categorii mari, cele cu prindere simpla centrala, compuse dintr-o singura piesa si cele cu prinderi laterale, din doua piese unite prin cablu, plus alte cateva tipuri mai rar intalnite.
Pentru multa vreme franele pe janta au fost cea mai populara alegere pentru toate tipurile de biciclete. La rim brakes, franarea se face pe marginea jantei rotii, pe o suprafata speciala metalica sau din carbon, cu ajutorul unor saboti din cauciuc sau a altor materiale speciale. Franele pe janta sunt de multe feluri si au diverse utilizari. Ele s-ar putea imparti in doua categorii mari, cele cu prindere simpla centrala, compuse dintr-o singura piesa si cele cu prinderi laterale, din doua piese unite prin cablu, plus alte cateva tipuri mai rar intalnite.
Frana pe disc
Frana pe disc este cel mai modern si eficient sistem de franare pentru biciclete. Acestea folosesc etrieri cu placute de frana care actioneaza asupra discurilor montate pe butucul rotii. Printre avantajele folosirii unui astfel de sistem avem: forta de franare excelenta, fiabilitate buna, nu sunt afectate de apa sau noroi si, poate cea mai importanta, nu se uzeaza janta. Un disc de frana se schimba foarte usor si se este foarte ieftin.
In functie de tipul de actionare, la randul lor, franele pe disc pot fi mecanice sau hidraulice. Pentru franele mecanice se folosesc cabluri si camasi identice cu cele folosite la franele pe janta.
Franele pe disc hidraulice sunt la ora actuala cele mai populare frane pe aproape toate bicicletele. Actionarea se face hidraulic, de la maneta, printr-o conducta pana la etrier. Pentru actionare se foloseste, in functie de producator, ulei mineral sau lichid de frana.
Frana pe tambur
Frana pe tambur este un sistem de franare inclus in butuc, folosit in general pentru bicicletele de oras. Sistemul este asemanator cu cel al autoturismelor, cu saboti care produc franarea apasand din interior spre exterior. Este fiabila dar puterea de franare este mica. Actionarea se face de pe maneta de pe ghidon.
Foi de angrenaj bicicleta
Pedalierul, cunoscut si sub denumirea de angrenaj, este o componenta a sistemului de angrenare al bicicletei, localizata in partea centru-jos a bicicletei, pe care biciclistul o impinge cu piciorul pentru a propulsa bicicleta. Aceasta este compus din doua brate si poate contine una sau trei foi (in unele cazuri si patru foi).
Foile sunt prinse intre ele cu suruburi de imbus, ce pot fi demontate, sau cu nituri, ce nu pot fi demontate.
Din fabrica, angrenajul poate veni, in unele cazuri, si cu o protectie de plastic, care are menirea de a proteja utilizatorul bicicletei de eventuale atingeri ale piciorului/pantalonilor de foi. Bicicletele pentru sporturi extreme: downhill, trial sau dirt jump, vin cu o extra protectie, un scut confectionat din plastic foarte dur, care are forma foilor.
In functie de materialul din care sunt fabricate, foile de angrenaj pot fi din carbon, aluminiu sau crom.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu